Guernica, 75 χρόνια μετά

Ο πίνακας Γκερνίκα (Γκουέρνικα, Guernica στα Ισπανικά) είναι ίσως το διασημότερο έργο του Πάμπλο Πικάσο, το οποίο περιγράφει τη βιαιότητα, την απανθρωπιά και την απόγνωση του πολέμου.

Το έργο ήταν παραγγελία της κυβέρνησης της Ισπανίας για μια έκθεση που θα γινόταν στο Παρίσι το 1937. Στις 26 Απριλίου της ίδιας χρονιάς, κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, Γερμανοί πιλότοι της αεροπορίας των εθνικιστών βομβάρδισαν την κωμόπολη Γκερνίκα της Χώρας των Βάσκων. Το αποτέλεσμα ήταν τραγικό, η πόλη καταστράφηκε (το 70% ισοπεδώθηκε) και 1.650 άνθρωποι σκοτώθηκαν.

Στον πίνακα του Πικάσο κυριαρχούν οι μορφές ενός ταύρου κι ενός πληγωμένου αλόγου με διαμελισμένα κορμιά, ενώ διακρίνουμε και γυναίκες που ουρλιάζουν κρατώντας νεκρά μωρά στην αγκαλιά τους. Ο ζωγράφος ολοκλήρωσε τον πίνακα χωρίς να χρησιμοποιήσει χρώματα, παρόλο που αρχικά το είχε δοκιμάσει. Τελικά θεώρησε πως το άσπρο-μαύρο μαζί με τις αποχρώσεις του γκρι θα έδιναν στο έργο μεγαλύτερη ένταση.

Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε ο πίνακας οι περισσότερες αντιδράσεις ήταν αρνητικές. Για παράδειγμα, ο Βάσκος τοιχογράφος Χοσέ Μαρία Ουτσενάι το χαρακτήρισε ως πορνογραφία κι ένα από τα φτωχότερα έργα της παγκόσμιας παραγωγής. Επίσης γερμανικό έντυπο έγραψε ότι «πρόκειται για σύμφυρμα από ανθρώπινα μέλη που θα μπορούσε να ζωγραφίσει κι ένας τετράχρονος».

Σιγά σιγά όμως το γενικό αίσθημα άλλαξε και το έργο περιόδευε προκειμένου να ενισχύσει τον αγώνα των Δημοκρατικών. Το 1939 όταν ο Φράνκο κατέλαβε την εξουσία, η περιοδεία του πίνακα σταμάτησε κι όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος φυγαδεύτηκε στις ΗΠΑ για να μην καταστραφεί. Εκεί παρέμεινε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη και σύμφωνα με την επιθυμία του Πικάσο δε θα επέστρεφε στην Ισπανία προτού αποκατασταθεί η δημοκρατία. Στη Νέα Υόρκη το 1974 βάνδαλοι έριξαν κόκκινη μπογιά στον πίνακα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη σφαγή του Μάι Λάι στο Βιετνάμ.

Τελικά το 1981 η Γκερνίκα επέστρεψε στην Ισπανία και εκτέθηκε αρχικά στο Cason del Buen Retiro και αργότερα στο Museo del Prado. Τοποθετήθηκε μάλιστα πίσω από αλεξίσφαιρο τζάμι για προστασία και την πρόσεχαν οπλισμένοι φρουροί για να αποφευχθεί νέος βανδαλισμός. Το 1992 η Γκερνίκα μεταφέρθηκε στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης βασίλισσα Σοφία στη Μαδρίτη, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Thanks to Chris

Πηγή: alliotiko.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s